Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Serwis felg przemysłowych

Felgi maszyn przemysłowych ulegają częstym uszkodzeniom, co wynika z dużych obciążeń, ciągłej pracy w ekstremalnych warunkach, wstrząsów, naprężeń podczas ruchu, reakcji chemicznych i innych czynników. Felgi stanowią integralną część koła, których kondycja jest równie istotna dla wydajności i bezpieczeństwa pracy, jak opony.

W ramach serwisu felg przemysłowych oferujemy regenerację, kompletację i odtwarzanie felg do maszyn budowlanych i górniczych. Dysponujemy wiedzą i doświadczeniem w zakresie regeneracji felg przemysłowych, co poparte jest licznymi certyfikatami. Nasi specjaliści ocenią stan techniczny felgi i w zależności od rodzaju uszkodzenia wybiorą optymalne rozwiązanie.

REGENERACJA FELG

Koszty zakupu nowych felg dla pojazdów przemysłowych są znaczne. Celem ich ograniczenia, proponujemy dokonywać regeneracji felg, których uszkodzenia nie dyskwalifikują felgi do dalszej eksploatacji.

Uszkodzenia korpusu felgi:

  • Owalizacja otworów szpilek tarczy, co jest najczęstszą usterką korpusu felgi. Uszkodzenie tego typu wymaga wymiany tarczy, oczyszczenie i zabezpieczenia antykorozyjnego.
  • Pęknięcie felgi, co dyskwalifikuje felgę z naprawy - przyczyną może być wadliwe wykonanie lub zastosowanie niewłaściwego materiału.
  • Korozja - dyskwalifikuje z naprawy jeśli korozja osłabiła jej konstrukcję.
  • Owalizacja - tego typu uszkodzenie występuje bardzo rzadko i dyskwalifikuje z naprawy. Przyczyną może być wadliwe wykonanie felgi.

Uszkodzenia pierścieni felgi :

Uszkodzenia odejmowalnych pierścieni felgi podlegają regeneracji przez obróbkę kowalską  tylko z usterkami nie przekraczającym 25% obwodu. Pęknięcia pierścieni oraz korozja przekraczająca 5% wyklucza naprawę.
UWAGA! Pierścienie sprężyste zabezpieczające nie podlegają regeneracji, wymagany stan techniczny 100 %.
       

Kompletacja felgi :

Na ogół felgi poddawane są następującym czynnościom przedłużającym ich żywotność:   
Piaskowanie,
 malowanie,
 wymiana tarczy korpusu, wymiana lub regeneracja 
pierścieni bocznych,
 wymiana pierścieni zabezpieczających, wymiana kostek zabezpieczających, o-ringów i zaworów na nowe.

 

FELGI NOWE

Jeżeli rodzaj uszkodzenia felgi wyklucza ją z naprawy, oferujemy wysokiej jakości nowe felgi przemysłowe. Ze względu na różnorodność maszyn i stosowanych w nich kół, dobranie felgi wymaga podania szczegółowych informacji o feldze. Dodatkowym utrudnieniem jest zróżnicowane zamocowania koła, co często wiąże się z odtworzeniem otworów mocujących.
Abyśmy mogli dobrać odpowiednią felgę zanotuj potrzebne nam informacje na kartce papieru lub użyj naszego FORMULARZA PARAMETRÓW KOŁA. Poniższe wskazówki pomogą zmierzyć felgę i nanieść potrzebne nam parametry w formularzu.

JAK ZMIERZYĆ FELGĘ

Krok 1. Czy posiadasz oryginalne wyposażenie od producenta albo czy części koła posiadają numer fabryczny producenta?
Jeśli na jakiejś części jest numer producenta zadzwoń do serwisu, sprawdzimy czy w naszej bazie jest odniesienie do twoich informacji o numerze koła.

Krok 2. Jaka jest specyfikacja rozmiaru zastosowanych opon?

Po pierwsze, ustal rozmiar opony, której będziesz używał. Zalecany rozmiar felgi jest wyszczególniony zaraz obok rozmiaru opony. Rozmiar opony decyduje o rozmiarze felgi i właściwej wysokości górnej krawędzi felgi. Ze względu na zróżnicowane obciążenia, prędkości, ciśnienie powietrza i rodzaje serwisów, skonsultuj się z nami po dalsze porady.
Uwaga: Ze względu na zróżnicowane typy opon produkowanych przez różnych wytwórców, rozmiary górnych krawędzi felgi mogą odbiegać od tych, które zostały zatwierdzone przez Tire and Rim Association. Jeśli to konieczne, proszę sprawdzić dane techniczne producentów opon, aby ustalić właściwy rozmiar górnych krawędzi felg. Stosowanie nieprawidłowych górnych krawędzi felg może doprowadzić do przedwczesnego zużycia opony, ponieważ powierzchnia opony nie jest wtedy właściwie podtrzymywana.

tabela rozmairów felg i opon

Rozmiar opony powie nam o właściwej średnicy obręczy i wymaganej szerokości. Rozmiar opony może również pomóc prawidłowo określić stosowany profil obręczy.
 
W rozległych tabelach należy zlokalizować rozmiar opony i właściwy rozmiar felgi.
 W większości przypadków krok 1 i krok 2  dają nam wystarczające informacje do dobrania właściwej felgi dla twojej maszyny.

Krok 3. Ile otworów mocujących jest w tarczy?
Wystarczy policzyć otwory mocujące w tarczy. Potrzebujemy również wiedzieć czy otwory są rozmieszczone w równych odstępach, czy nie. W razie wątpliwości zmierz odległości między kilkoma otworami, żeby to sprawdzić.

Przykłady pomiaru odległości między otworami

pomiar odległości między otworami

Krok 4. Jaka jest średnica podziałowa otworów mocujących?

Rozstaw otworów mocujących – jest to parametr, na który składają się dwie wartości. Pierwsza wielkość to ilość otworów mocujących, a druga to średnica okręgu (podawana w mm), przechodzącego przez środki tych otworów, np. 5x110 – gdzie 5 oznacza ilość otworów, a 110 mówi o średnicy okręgu przechodzącego przez środki wszystkich otworów.

Przykłady rozstawu otworów mocujących

rozstaw otworów mocujących

Od tego jak poprawnie zmierzyć średnicę podziałową otworów zależy od ich ilości w tarczy. Jeżeli w tarczy jest parzysta ilość otworów i są rozmieszczone równomiernie poniższa ilustracja obrazuje jak łatwo pobrać wymiary.

Użyj metrówki lub linijki i zmierz otwory jak pokazano na ilustracji. Mierząc okręg, bierz pomiar od górnej krawędzi otworu na jednym końcu, do górnej krawędzi otworu na drugim końcu. Mierz  z dużą dokładnością.

Zmierzenie okręgu z nieparzystą ilością otworów mocujący wymaga czterech osobnych pomiarów i trochę matematyki. Weź wymiary A, B, C i D i użyj prostego wzoru: A+B+C+D = Średnica podziałowa otworów mocujących i uzyskałeś właściwe wymiary dla nieparzystych otworów w tarczy. Uwaga! Ten sposób sprawdza się jedynie w przypadku równomiernego rozłożenia otworów.

Przykłady pomiaru średnicy podziałowej w feldze z parzystą i nieparzystą ilością otworów na szpilki

pomiar średnicy podziałowej

 Jeżeli otwory są rozmieszczone nieregularnie np. 2 otwory, przerwa, 2 otwory, przerwa, będzie koniecznie aby nasz personel techniczny dokonał pobrania wymiarów bezpośrednio z koła.

Pamiętaj, że w piastach z płaskimi nakrętkami, otwór mocujący powinien mieć zapas kilku milimetrów. Otwór powinien wspierać koło i prowadzić poprawnie piastę. Jeżeli różnica między piastą i tarczą jest zbyt duża to tarcza nie będzie dobrze wycentrowana w stosunku do piasty, w wyniku czego pojazd będzie trząść się podczas ruchu, co znacznie zwiększy ryzyko poluzowania nakrętek koła. W przypadku nakrętek stożkowych lub zaokrąglonych tolerancja może się wahać dodatnio od 1 do 2 mm. Średnica frezowania otworów mocujący powinny dokładnie pasować do kształtu nakrętek, ponieważ nakrętki wpływają na centralne rozmieszczenie tarczy. Nieprawidłowa średnica frezowania otworów mocujących może powodować poluzowanie nakrętek koła.


Krok 5. Czy frezowanie otworów mocujących jest proste, czy ukośne?
Jeżeli frezowania otworów są proste, oznacza to, że do mocowania koła do piasty używasz  nakrętek z kołnierzem. Jeżeli frezowanie otworów mocujących są ukośne, musimy wiedzieć, czy są kuliste, czy stożkowe. Musimy również wiedzieć czy ukosy są z jednej strony, czy z obu stron. Jeśli frezowania otworów są ukośne możesz podać informacje o nakrętce a my przełożymy je na informacje o kształcie frezowania otworu. 
Jeśli nie masz informacji o nakrętce, zmierz głębokość i szerokość frezowania. Jeśli to konieczne prześlij nam nakrętkę koła dla pewności uzyskania bezbłędnych parametrów.

Możliwości frezowania otworów.

Przykłady frezowania otworów

frezowanie otworów
 

Krok 6. Co to jest offset koła?
Osadzenie (ET, OFFSET) – jest to odległość między płaszczyzną montażową felgi a płaszczyzną symetrii felgi. Parametr ten podawany jest w mm i może być dodatni lub ujemny. Z wartością ujemną ET mamy do czynienia gdy płaszczyzna montażowa felgi znajduje się pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi a środkiem pojazdu. Im mniejsze ET tym felga jest bardziej wysunięta na zewnątrz pojazdu.

Offset koła

Offset koła

Będziesz potrzebował wymiaru odległości od płaszczyzny montażowej felgi do zewnętrznego kołnierza felgi, które przełożymy na dobranie odpowiedniego offsetu do twojego koła. Posłuż się poniższą ilustracją dla zmierzenia odległości. Musisz położyć felgę na boku zewnętrznym aby część wewnętrzna od strony maszyny skierowana była do góry.

Pomiar offsetu koła

Pomiar offsetu koła

Połóż listwę lub linijkę w poprzek krawędzi obręczy i zmierz odcinek od środka do krawędzi koła. Prawie we wszystkich niestandardowych kołach stosuje się tą metodę pomiaru, dla wskazania jaki jest stosunek płaszczyzny montażowej do obręczy. Tego wymiaru możemy użyć do obliczenia rzeczywistego wymiaru ujmnego jak i dodatniego ofsetu koła.

Przykładowe pomiary offsetu koła

pomiary offsetu koła

Poniższa tabela pokazuje jak odnaleźć offset odnajdując szerokość felgi i pomiar odległości od płaszczyzny montażowej felgi do zewnętrznego kołnierza felgi.

tabela pomiaru offsetu
Krok 7. Jaki rodzaj dysku jest zastosowany w kole?
Dysk koła może być płaski bądź uformowany. Dyski formowane są zazwyczaj dociśnięciem prasy do środka felgi a następnie przyspawane. Szerokość ramienia dysku jest zazwyczaj większa niż jego grubość. Ramię zapewnia większe wsparcie a nacisk ciężaru rozkłada się na szerszym obszarze od środka obręczy niż na zespawane w środku płaskiej płycie dysku.

Profile dysków

Profile dysków

Dyski mogą mieć różną grubość i średnicę w zależności od stosowanego rozmiaru obręczy. Nie powinieneś mieć trudności we wskazaniu właściwego typu dysku jaki jest stosowany w twoim kole spośród możliwości pokazanych na rysunku powyżej.

Krok 8. Gdzie jest umieszczony w feldze otwór na zawór i jakiego jest rodzaju?
Umiejscowienie otworu na zawór zależy od ustawienia offsetu, czyli wysunięcia felgi. Na podstawie danych o offsecie możliwa jest dokładna rekonstrukcja otworu. W tym celu należy zmierzyć średnicę otworu i  wskazać wymiar offsetu (krok 6).
Poniższe rysunki obrazują możliwości umiejscowienia otworu na zawór. 
Podstawową zasadą  przy doborze umiejscowienia zaworu jest dostępność do zaworu i jego zabezpieczenie.

Otwory na zawór

Otwory na zawór


©infini.to 2009
RSS
Pozycjonowanie wykonuje Interface Poland Sp. z o.o. KRD Rzetelna Firma